Nachtvlucht naar de maan

Endutec bewaakt de geautomatiseerde nachtproductie van maanvoertuigonderdelen met de MDE-software StateMonitor van HEIDENHAIN

Welke fabrikant van onderdelen kan zeggen dat zijn werkstukken voor de maan bestemd zijn? Het twaalf man tellende bedrijf Endutec aan de Chiemsee reikte naar de sterren: het freesde 30 onderdelen die voorheen als niet-freesbaar golden. Deze vormen nu een vast onderdeel van de "Mission to the Moon", de eerste Duitse vlucht naar de maan.

Het is het jaar 2104. Het ruimteschip Covenant is onderweg naar een verre planeet. Wanneer het daar landt, denkt de crew op een bewoonbaar paradijs te zijn aangekomen. Maggie Faris maakt zich op om met de Audi Lunar Quattro het onbekende terrein te verkennen. Het wordt de bemanning echter al snel duidelijk dat zij gevangen zitten in een onheilspellende wereld.

Terwijl de meeste Science Fiction-voertuigen hun oorsprong vinden in de creatieve geesten in Hollywood, is bij de film "Alien: Covenant" het tegendeel waar. De Moon-Rover Audi Lunar Quattro is werkelijkheid gewordn. Het is een van de hoofdrolspelers in "Mission to the Moon". Er is alweer een halve eeuw voorbij sinds Neil Armstrong de maan betrad. Nu wil de Duitse New-Space-startup PTScientists uit Berlijn terugkeren naar de landingsplaats van de Apollo 17 in de Taurus-Littrow-vallei. Daarvoor ontwikkelde het ruimtevaartbedrijf samen met zijn partners de maanlander ALINA en het maanvoertuig Audi Lunar Quattro.

"Om iets te bereiken, moet je precies weten wat je wilt, de stappen telkens in gedachten doorlopen en er uiteindelijk voor gaan."

Andreas Flieher, Endutec

De opdracht

Voor de productie van de onderdelen van de Moon Rover nam het ontwikkelingsteam eerst contact op met de gevestigde producenten in de lucht- en ruimtevaart. Deze schatten de onderdelen echter in als niet-produceerbaar. Pas bij Endutec aan de Chiemsee vond PTScientists een luisterend oor. Eigenlijk produceert de speciale machinebouwer zeer nauwkeurige manipulatoren voor de halfgeleiderindustrie en heeft het bedrijf met een eigen automatiseringsconcept een andere pijler opgebouwd. "Het werd ons snel duidelijk dat dit een unieke kans is, dus wij móesten gewoonweg de opdracht aannemen", vertelt Endutec-bedrijfsleider Andreas Flieher.

De obstakels

Samen met zijn compagnon Michael Hascher en een team van ontwerpingenieurs en operators van freesmachines. begon hij aan de implementatie, en stuitte op drie grote uitdagingen.

De zorgen van de luchtvaartbedrijven bleken waar te zijn: het ontwerp moest worden aangepast om de onderdelen überhaupt freesbaar te maken.. " "Alle wanden zijn erg dun, want in de luchtvaartsector telt elke gram," legt Flieher uit.Dit wordt duidelijk wanneer we de maanvrachtkosten bekijken, die rond 800.000 euro per kilogram bedragen.

Ten tweede was de deadline met bijna twee maanden zeer krap. Niet ongebruikelijk in de ruimtevaart, wanneer je bedenkt dat de NASA destijds onder enorme tijdsdruk stond nadat president John F. Kennedy had aangekondigd dat de maanlanding uiterlijk aan het einde van de zestigerjaren moest plaatsvinden.

Ten derde moesten de extreem lange productietijden tot maar liefst 14 uur met de aanwezige capaciteit worden gerealiseerd, ondanks de volle orderportefeuille. "De enige manier was om gebruik te maken van nachten en weekenden met behulp van onze eigen automatiseringstechnologie," zegt Flieher. "Daartoe behoort de laadrobot in combinatie met HEIDENHAIN StateMonitor, die ons actief informeert over de status van de machines."

De strategie

Endutec had een duidelijk doel voor ogen en stelde aan de hand daarvan een planning voor het project voor de vlucht naar de maan op. "Om iets te bereiken, moet je precies weten wat je wilt, de stappen telkens in gedachten doorlopen en er uiteindelijk voor gaan. Het gevaar is halverwege om te keren wanneer er problemen optreden", aldus Flieher. Omkeren is voor hem gewoon geen optie. Daarvoor is hij te ambitieus. "Als ondernemer streef je ernaar om het beste uit elke situatie te halen. Ik hou ervan om uitdagingen aan te gaan en iets te bereiken."

De implementatie

Tegen de tijd dat de maanvoertuigonderdelen in productie gingen, had het team van Endutec een duidelijk plan. Overdag werkte het personeel aan orders van bestaande klanten. Tegen de avond klemden ze de vormstukken voor de maanvoertuigonderdelen in het automatiseringssysteem, vooral die onderdelen die een lange doorlooptijd nodig hadden. De robot laadde de onderdelen dan 's nachts en in het weekend.

"Natuurlijk verloopt onbemand werken niet altijd vlekkeloos," zegt Flieher. "Ik herinner me een situatie waarin de machine in het weekend het minimum aan koelvloeistof bereikte. Zonder de pushmelding van StateMonitor zouden we twee productiedagen hebben verloren." De actieve melding van de MDA-software verlicht de werklast aanzienlijk. Flieher legt uit: "Vroeger hadden we een webcam in de machine geïnstalleerd. Om de status van de machine te controleren, moest ik dus actief inbellen. Dit betekende dat ik 's avonds en in het weekend constant onder druk stond."

"De enige manier was om de nachten en weekenden te gebruiken met onze eigen automatiseringstechnologie. . Daartoe behoort de assemblagerobot in combinatie met StateMonitor, die ons actief informeert over de status van de machines."

Andreas Flieher, Endutec

De automatisering

Vanaf het begin van Endutec hebben Flieher en Hascher veel nagedacht over de automatisering en digitalisering van processen. Ze begonnen als ingenieursbureau in 2009 nadat het bedrijf waar ze eerder voor werkten zijn deuren had gesloten tijdens de financiële crisis. Drie jaar later richtten ze hun eigen productiebedrijf op, inclusief hun eigen automatiseringsconcept. Dat ze nu aan andere bedrijven verkopen.

"Wij gebruiken de combinatie van technische mogelijkheden, d.w.z. het automatisch beladen van de machines door onze robotinstallatie plus de bewakingsmogelijkheden via StateMonitor. Dat maakt ons efficiënt." Flieher is onder de indruk van de positieve effecten van de automatisering op het werkvan zijn medewerkers. Zij kunnen aanzienlijk meer ontspannen hun taken uitvoeren omdat ze zich kunnen concentreren op meer kwalitatieve taken, of soms wat eerder stoppen met werken.

Het potentieel

Endutec begrijpt hoe zij gebruik kunnen maken van de digitale revolutie. De beste manier om rendement te halen uit investeringen in machines is namelijk door de beschikbare capaciteiten volledig te benutten. "Ook hier hebben wij StateMonitor gebruikt om verborgen potentieel te kunnen identificeren en het machinegebruik te optimaliseren." Op deze manier lukt het een bedrijf van twaalf mensen buitengewone prestaties te leveren. "Dit project heeft al onze medewerkers sterk gemotiveerd. Wie kan immers over zichzelf zeggen dat de onderdelen die hij heeft gemaakt op de maan terechtkomen?"