Het is het jaar 2104. Het ruimteschip Covenant is onderweg naar een verre planeet. Wanneer het daar landt, denkt de crew op een bewoonbaar paradijs te zijn aangekomen. Maggie Faris maakt zich op om met de Audi Lunar Quattro het onbekende terrein te verkennen. Het wordt de bemanning echter al snel duidelijk dat zij gevangen zitten in een onheilspellende wereld.
Terwijl de meeste Science Fiction-voertuigen hun oorsprong vinden in de creatieve geesten in Hollywood, is bij de film "Alien: Covenant" het tegendeel waar. De Moon-Rover Audi Lunar Quattro is werkelijkheid gewordn. Het is een van de hoofdrolspelers in "Mission to the Moon". Er is alweer een halve eeuw voorbij sinds Neil Armstrong de maan betrad. Nu wil de Duitse New-Space-startup PTScientists uit Berlijn terugkeren naar de landingsplaats van de Apollo 17 in de Taurus-Littrow-vallei. Daarvoor ontwikkelde het ruimtevaartbedrijf samen met zijn partners de maanlander ALINA en het maanvoertuig Audi Lunar Quattro.
De obstakels
Samen met zijn compagnon Michael Hascher en een team van ontwerpingenieurs en operators van freesmachines. begon hij aan de implementatie, en stuitte op drie grote uitdagingen.
De zorgen van de luchtvaartbedrijven bleken waar te zijn: het ontwerp moest worden aangepast om de onderdelen überhaupt freesbaar te maken.. " "Alle wanden zijn erg dun, want in de luchtvaartsector telt elke gram," legt Flieher uit.Dit wordt duidelijk wanneer we de maanvrachtkosten bekijken, die rond 800.000 euro per kilogram bedragen.
Ten tweede was de deadline met bijna twee maanden zeer krap. Niet ongebruikelijk in de ruimtevaart, wanneer je bedenkt dat de NASA destijds onder enorme tijdsdruk stond nadat president John F. Kennedy had aangekondigd dat de maanlanding uiterlijk aan het einde van de zestigerjaren moest plaatsvinden.
Ten derde moesten de extreem lange productietijden tot maar liefst 14 uur met de aanwezige capaciteit worden gerealiseerd, ondanks de volle orderportefeuille. "De enige manier was om gebruik te maken van nachten en weekenden met behulp van onze eigen automatiseringstechnologie," zegt Flieher. "Daartoe behoort de laadrobot in combinatie met HEIDENHAIN StateMonitor, die ons actief informeert over de status van de machines."