Hoe breder de weg, hoe sneller de bocht
De baanafwijking T wordt over het algemeen gedefinieerd door de machinefabrikant. Op deze manier wordt een standaardwaarde bepaald voor de maximaal toelaatbare contourafwijking. Met behulp van cyclus 32 TOLERANTIE kan de operator individueel bewerkingsspecifieke aanpassingen instellen voor de baanafwijking T. Bovendien kan zo ook afzonderlijk worden vastgelegd welke baanbreedtes de besturing kan toepassen. Op deze manier kunnen operators de maximaal haalbare bewerkingssnelheid en dus de bewerkingstijd rechtstreeks beïnvloeden. Dit is vooral handig voor contourelementen met veel richtingsveranderingen, zoals typische vrije-vorm oppervlakken.
Hier kan een mooie vergelijking worden gemaakt met de motorsport: des te breder de weg in de bocht, des te sneller deze bocht gereden kan worden door een racewagen. De coureur plant de ideale lijn zo dat hij de bocht met maximale snelheid kan nemen. Wanneer de weg smal is, moet de coureur dichter bij de zijlijn gaan rijden en snelheid minderen.
Met name bij de voorbewerking bestaat in de meeste gevallen de mogelijkheid om de baanbreedte te selecteren en daarmee een hogere tolerantie voor de baanafwijking T in te stellen. Daardoor kan de operator ook de maximaal mogelijke bewerkingsaanzet bij vernauwingen verhogen. Voor nabewerken moet hij de tolerantiewaarde echter weer reduceren respectievelijk herstellen naar de door de machinefabrikant opgeslagen standaardwaarde. In dat geval wordt de cyclus 32 TOLERANTIE opnieuw gedefinieerd met een kleinere waarde of zonder waarde.